Učební osnova
Pro přehlednost uvádíme souhrn gramatiky v jednotlivých lekcích a v rámečcích příklady vět, které se po prostudování dané lekce naučíte.
Unit 1 Greetings and Goodbyes
- Pozdravy při setkání a při loučení
- Osobní zájmena v podmětovém tvaru
- Přivlastňovací zájmena
- Dny v týdnu
- Sloveso BE - časování v přítomném čase
V této lekci se naučíte používat jednoduché věty potřebné k vedení rozhovoru jako např.:
| How are you? | Jak se máš? |
| My name is Chris. | Jmenuji se Chris. |
| Nice to see you. | Je hezké tě / vás vidět. |
| Where is she from? | Odkud ona je? |
| How old is her teacher? | Jak je její učitel starý? |
| See you on Wednesday. | Ve středu nashledanou. |
Unit 2 The Brown Family
- Sloveso BE - zápor, otázka, krátké odpovědi
- Množné číslo podstatných jmen (pravidelné, nepravidelné)
- Sloveso HAVE GOT - přítomný čas (oznamovací věta, zápor, otázka, krátké odpovědi)
- Číslovky 0-20
- Určitý a neurčitý člen
- Přivlastňovací pád
- Barvy
| My little sister has got short, fair hair and blue eyes. | Moje sestřička má krátké světlé vlasy a modré oči. |
| Have you got a pet? | Máš / máte nějaké domácí zvířátko? |
| Yes, we've got three dogs and five fish. | Ano, máme tři psy a pět rybiček. |
| What are your pets' names? | Jak se jmenují tvá domácí zvířátka? |
| They haven't got an old house near my school. | Nemají starý dům blízko mé školy. |
Unit 3 People from different parts of the world
- Číslovky nad 21
- Přítomný čas prostý - významová slovesa (oznamovací věta, zápor, otázka, krátké odpovědi)
- Anglická abeceda - hláskování
- Názvy zemí; národnosti (jazyky)
| On Saturdays we usually go out for dinner. | Každou sobotu chodíme někam na večeři. |
| He teaches French at a local school. | Učí francouzštinu v místní škole. |
| She draws and goes to meetings a lot. | Maluje a hodně chodí na schůzky. |
| Do they know many people in their village? | Znají mnoho lidí ve své vesnici? |
| No, they don't. | Ne, neznají. |
| She doesn't walk to work. | Ona nechodí pěšky do práce. |
| Does she live in a suburb of Prague? | Bydlí na předměstí Prahy? |
| Yes, she does. | Ano, bydlí. |
| How do you spell your name? | Jak se píše (hláskuje) vaše jméno? |
| Where is your father from? | Odkud je tvůj otec? |
| What's your father's nationality? | Jaké národnosti je tvůj otec? |
| He is from Germany. He is German. | Je z Německa. Je německé národnosti. |
Unit 4 Daily routines - What are their typical days?
- Vyjádření času v angličtině
- Postavení příslovečných určení času ve větě
V této lekci se naučíte, jak se v angličtině vyjádří čas a budete umět popisovat svůj běžný pracovní den s použitím příslovečných určení času.
| What's the time? | Kolik je hodin? |
| What time does your boyfriend leave his flat? | V kolik hodin odchází tvůj přítel z bytu? |
| My boyfriend usually leaves his flat at half past seven. | Můj přítel obvykle odchází z bytu v půl osmé. |
| At a quarter to twelve I have lunch at work. | Ve tři čtvrtě na dvanáct v práci obědvám. |
| He never goes out for dinner during weekdays. | Během pracovního týdne nikdy nechodí na večeři ven (do restaurace). |
Unit 5 The Brown's house
- Počitatelná a nepočitatelná podstatná jména (jejich množná čísla)
- Otázky How much / How many?
- Vyjádření nějaký, trochu, žádný
- Vazba there is / there are (oznamovací věta, zápor, otázka, krátké odpovědi)
| How many books have you got? | Kolik máš knih? |
| How much time has Mary got? | Kolik má Mary času? |
| Has she got any money? | Má nějaké peníze? |
| No, she hasn't got any money. | Ne, nemá žádné peníze. |
| Yes, she's got some money. | Ano, má nějaké peníze. |
| Have you got an armchair in your room? | Máš nějaké křeslo ve svém pokoji? |
| No, I haven't got an armchair in my room. | Ne, ve svém pokoji nemám žádné křeslo. |
| Yes, I've got some armchairs in my room. | Ano, mám ve svém pokoji nějaká křesla. |
| There is some milk in the fridge. | V lednici je nějaké mléko. |
| There are some pictures on the wall. | Na zdi jsou nějaké obrazy. |
| There isn't a picture on the wall. | Na zdi není žádný obraz. |
| There isn't any butter in the fridge. | V lednici není žádné máslo. |
| Is there a book on the table? | Je na stole nějaká kniha? |
| Yes, there is. | Ano, je. |
| No, there isn't. | Ne, není. |
| Is there any milk in the fridge? | Je v lednici nějaké mléko? |
Unit 6 - What do we like doing?
- Infinitiv ve větě
- Gerundium
- Předmětový tvar osobních zájmen
| Paul wants to study several languages. | Paul chce studovat několik jazyků. |
| Helen tries not to eat much in the evening. | Helena se snaží večer moc nejíst. |
| I don't mind vacuuming. | Luxování mi nevadí? |
| Do your friends like listening to the radio? | Poslouchají tvoji kamarádi rádi rádio? |
| I know them. | Znám je. |
| She knows something about him. | Ona o něm něco ví. |
Unit 7 What are the people doing?
- Přítomný čas průběhový (oznamovací věta, zápor, otázka, krátké odpovědi)
- Užití přítomného průběhového času ve srovnání s časem přítomným prostým
- Doplňovací otázky
| I'm writing this letter in a beach restaurant. | Tento dopis píši v restauraci na pláži. |
| Behind the beach there is a street and many people are walking down the street. | Za pláží je ulice a po ní se prochází mnoho lidí. |
| We aren't driving along the street. | Nejedeme touto ulicí. |
| Is your son walking with his dog? | Je tvůj syn na procházce se svým psem? |
| Yes, he is. | Ano, je. |
| No, he isn't. | Ne, není. |
| Who is coming? | Kdo přichází? |
| What are you talking about? | O čem hovoříš? |
Unit 8 Shopping
- Naučíte se vést rozhovor s prodavačem (žádat o věci; rozhodnout se, zda-li věci koupíte nebo nikoli)
- Zástupné one / ones
- Stupňování přídavných jmen (jedno- dvojslabičných, tří- víceslabičných)
| Could I have those jeans, please? | Mohla bych dostat tamty džíny? |
| Can I try the black ones on? | Mohu si zkusit ty černé (džíny)? |
| How much are they? | Kolik stojí? |
| Can I pay by credit card? | Mohu platit kreditní kartou? |
| That's very expensive. I think I 'll leave it. | To je moc drahé. Ne, nebudu si to brát. |
| Susan's mother is a worse cook than Peter's mother. | Maminka Susan je horší kuchařka než Petrova maminka. |
| Who is the slimmest of all? | Kdo je ze všech nejštíhlejší? |
| I' ve got the least money of all. | Mám ze všech nejméně peněz. |
Unit 9 Asking the way. Giving directions.
- V této lekci se naučíte ptát na cestu a rozumět pokynům , které popisují jak tuto cestu najít.
- Minulý čas slovesa BE (oznamovací věta, zápor, otázka, krátké odpovědi)
| Mike, Tony and I were in Prague yesterday. | Mike, Tony a já jsme byli včera v Praze. |
| Was your sister at home last week? | Byla tvoje sestra minulý týden doma? |
| No, she wasn't. | Ne, nebyla. |
| There were lots of interesting things to see. | Bylo tam k vidění mnoho zajímavých věcí. |
| The blue T- shirt wasn't cheaper than the red one. | To modré tričko nebylo levnější než to červené. |
Unit 10 Past events
- Minulý čas prostý (pravidelných i nepravidelných sloves) - oznamovací věta, zápor, otázka, krátké odpovědi
| When he woke up in the morning it didn't rain and it was quite warm. | Když se ráno probudil, nepršelo a bylo docela teplo. |
| Tom recommended me to make such a trip. | Tom mi doporučil, abych takový výlet podnikl. |
| Did your children have breakfast at home yesterday? | Snídaly děti včera doma? |
| No, they didn't. | Ne, nesnídaly. |
| Who bought this book? | Kdo koupil tuto knihu? |
| There were some tickets left in the box office. | V pokladně zbyly nějaké lístky. |
Unit 11 Eating out
- Tato lekce je opakovací a zahrnuje cvičení zaměřená na gramatiku probranou v lekcích 1-10.
- Slovní zásoba a užitečné obraty týkající se pobytu v restauraci.
Unit 12 Talking on the phone
- Modální sloveso CAN, jeho různé významy.
- Modální sloveso MAY, jeho různé významy.
- Modální sloveso MUST, jeho různé významy.
| I can help her. | Mohu jí pomoci. |
| Can I have those socks, please? | Mohu dostat tamty ponožky, prosím? |
| May I use your telephone, please? | Smím si od vás zatelefonovat?(dosl. použít váš telefon) |
| Peter may not come this evening. | Petr dnes večer asi nepřijde. |
| He must be ill. | Určitě je nemocný. |
| You mustn’t talk here. | Tady se nesmí mluvit. |
Unit 13 Future events
- Prostý budoucí čas, jeho použití.
- Vyjádření budoucnosti pomocí BE GOING TO.
- Průběhový přítomný čas pro vyjádření budoucnosti.
| She will be thirty. | Bude jí 30. |
| I won’t go there. | Nepůjdu tam. |
| I’ll send you a postcard. | Pošlu ti pohled. |
| We are going to visit you. | Máme v úmyslu tě navštívit. |
| I’m playing tennis with Alex this afternoon. | Dnes odpoledne hraji s Alexem tenis. |
| Are you doing anything on Friday? | Děláš něco v pátek? |
Unit 14 Past events(2). How was your holiday?
- Minulý průběhový čas, jeho použití.
- Složeniny se SOME- , ANY-, NO-.
- SO / NEITHER.
| What were you doing at 7 o’clock yesterday evening? | Co jsi dělal včera v 7 večer? |
| Co jsi dělal včera v 7 večer?I was reading a book when the telephone rang. | Četl jsem, když zazvonil telefon. |
| Somebody is looking at you. | Někdo se na tebe dívá. |
| Nobody can do that. | Nikdo to nemůže udělat. |
| I don’t have any money. | Nemám žádné peníze. |
| He is hungry. So are we. | On má hlad. My také. |
| We don’t go there. Neither do they. | Nepůjdeme tam. Oni také ne. |
Unit 15 Passive voice
- Trpný rod. Příčestí trpné.
- Příslovce
- Přídavná jména po slovesech look, feel, taste, smell, sound.
| This building was built ten years ago. | Tato budova byla postavena před deseti lety. |
| Will your children be invited? | Budou tvoje děti pozvány? |
| This magazine may be published. | Tento časopis se možná bude vydávat. |
| She looked well. | Vypadala zdravě. |
| This meal tastes delicious. | Toto jídlo chutná výtečně. |
| I feel tired. | Cítím se unaveně. |
Unit 16 Nedávné události. Předpřítomný čas. Recent events.Present perfect tense.
- Předpřítomný čas.
- Vztažné věty.
| Have you ever been to Bratislava? | Byl jsi někdy v Bratislavě? |
| I have never seen such a beautiful place. | Nikdy jsem neviděl tak krásné místo. |
| I haven’t written the e-mail yet. | Ještě jsem ten e-mail nenapsala. |
| They’ve just gone. | Právě odešli. |
| The man whose house is at the end of the street is Peter’s friend. | Ten muž, jehož dům je na konci ulice, je Petrův kamarád. |
| The film which I saw last week I liked a lot. | Film, který jsem minulý týden viděla, se mi moc líbil. |
| The people who we were talking with last evening were my father’s colleagues. | Lidé, se kterými jsme minulý večer mluvili, byli kolegové mého otce. |
Unit 17 Opakování. Revision. Předložky at, in, on. Prepositions at, in, on.
- Tato lekce je opakovací a zahrnuje gramatiku probranou v lekcích 12 - 16.
- Shrnutí použití předložek at, in, on.
| v letadle | on a / the plane |
| na řece | on the river |
| v taxi | in a taxi |
| u jeho rodičů | at his parents’ |


